Dag Stensson Maya, Photoshop & much more - page 3

Introduktion till After Effects

Introduktion till After Effects

Download pdf here:Introduktion After Effects After Effects är ett bildanimeringsprogram, men även ett filmredigeringsprogram. Det finns ett antal fler programutvecklare som gör redigeringsprogram för film, bland annat har Adobe ett program som heter Premier, Autodesk har ett och även Apple. Det absolut bästa programmet i…

Continue reading →

Bushnell @SGC 2011

Bushnell @SGC 2011

Nolan Bushnell hade en föreläsning på Swedish Game Conference i Skövde, den spelades in i utbildningssyfte så mina elever skulle kunna höra det också. Föreläsningen är mycket bra, så låna hem den och lyssna! Dessvärre krävs rätt hög volym, kvaliteten blir bättre en bit in….

Continue reading →

Unity – Nödvändiga Kunskaper

Unity – Nödvändiga Kunskaper

Download pdf here: Unity_01 New Project – förbered ditt projekt rätt En scen är en grundläggade bit av ett komplett spel, en del av det färdiga spelet. Det kan alltså vara allt från en level till en ”main meny”. Ett projekt består av en eller flera…

Continue reading →

Färgdjup

Färgdjup

Download pdf here: Färgdjup Vanligtvis stöter vi på det i engelskan som “Color Depth”, ”Bit Depth” eller ”pixel depth”. Detta är ett viktigt uttryck och det gäller att man har god förståelse för vad det innebär när man arbetar med digitala bilder. Genom att förstå vad…

Continue reading →

RGB(a)

RGB(a)

Download pdf here: Färgskalan RGB När man pratar om färg brukar man säg att om man blandar ALLA färger så blir slutprodukten svart. Detta är inte helt sant, men färgen blir väldigt, väldigt, mörk. Anledningen till att det blir en ”svart” färg (dylik mörk nyans) är…

Continue reading →

Upplösning

Upplösning

Download pdf here: Upplösning – PPI, DPI, Raster Pixlar En bitmappbild är uppbyggd av pixlar. Pixlar är små kvadratiska bilddelar i olika toner. På sätt och vis kan en bitmappsbild liknas vid en mosaiktavla! Vill ni läsa mer om Pixlar så hänvisar jag er till tidigare…

Continue reading →

Vektorer

Vektorer

Download pdf here: Vektorer Vektorgrafik består av vektorer. Vektorer är matematiska objekt som bygger upp kurvor och linjer. Vektorer används för att bygga exempelvis 3D-modeller i Maya. Vektorerna är alltså en grundsten för att skapa polygoner och NURBS. Främst används vektorgrafik till grafik som ska tryckas…

Continue reading →

Battlefield 3 som Orvar Säfström inte fick se

Battlefield 3 som Orvar Säfström inte fick se

Planen för GamesCom var att dels hänga i ”Business Area” och dels titta på allt det senaste i ”Entertainment Area”. Jag stack dit tillsammans med Sebastian Badylak som är projektledare för The Game Incubator Network (http://www.gameincubator.se/). Idag läste jag en liten artikel av Orvar Säfström…

Continue reading →

Art Project – Fire Hole, day 3

Art Project – Fire Hole, day 3

UV and texturing phase is complete. Pic below. Next step is a test render with correct lighting and atmosphere (night time). Now it’s time to enjoy the all swedish concept of fika.                       With color…

Continue reading →

Kameravinklar

Kameravinklar

Download pdf here: Kameravinklar Olika kameravinkar är inte bara till för att variera vinklarna för åskådaren, utan de förstärker även olika budskap vi vill ha fram; är det en mäktig Terminator, eller en rädd liten mus? Detta är en viktig faktor när vi ska berätta med…

Continue reading →

Page 3 of 5 1 2 3 4 5